Sosyal medyanın gücü

Sosyal medyanın gücü

Sosyal medya, İnsanları kitleler halinde yönlendirebilecek kadar güçlü. İnsanların algıları ve yönelimleri sosyal medya sayesinde değişebiliyor. Dijital platformların gücü, pazarlama aracı olarak oldukça kullanışlı. Bu yazımızda size güzel bir örnek üzerinden kısa tüyolar vereceğiz.

Sosyal Medyanın Gücü Adına

 

İnternet gezinirken yolun düştü. İlgi ve merakların seni bu adrese getirdi. Ya da arkadaş tavsiyesiyle, bir sebepten bu satırları okuyorsun. Demek ki ortak bir derdimiz, ortak bir gayretimiz var.

Gayretimizin adı, sanal ortamda görünür olma.

İnsanın görünme, bilinme arzusu çok eski ve derin bir konu. O başka bir yazının mevzusu.

Bizler şimdilik sanal ortamda görünür olmayla ilgileniyoruz.

Dijital ortamda bilinir olmak bizim temel hedeflerimizden ilki. Hedefimiz için sosyal medyanın gücünü kullanabiliriz.

E- ticaret yapıyorsan müşteri kitlesine ihtiyacın var. Müşterin de zamanının önemli bir kısmını sosyal medyada geçiriyor. O halde müşterinle sosyal medyada buluşacaksın.

Üretim ve pazarlama

Üretiyorsan pazarlaman da gerekiyor.

Çoğumuz adına genel bir manzara çizelim. Birbirinden güzel ürünler üretiyorsun. Elinden çıkan her eser sana mutluluk veriyor. Ürettiklerini eş dost akrabaya hediye ediyorsun, onlar da mutlu oluyor. Farkına varmadan hobinin sınırlarını genişletiyorsun.

Bu arada üretim için temin ettiğin araç gereç ev ahalisini taciz ediyor. Mutfağı, oturma odasını işgal ediyorsun. Evinde ufaktan bir dağınıklık baş gösteriyor. Nihayet bitmiş ürünler dolaplardan taşmaya başlıyor. Hikâye hepimizin hikayesi :).

Birçok kadın üretici, başlangıçta bu küçük kaos sahnesini yaşar. Üretim ve pazarlama bir bütün. Önce üretim, sonra kaos ve ardından  pazarlama serüveni başlar.

Kimimiz el yordamıyla, kimimiz işinin ehlinden yardım alarak internet üzerinden ürün satıyor.

El yordamıyla e-ticaret yapmak, hiç tanımadığınız sularda oltayla balık tutmaya benzer.

İşinizi şansa teslim etmek ne kadar akıllıca siz karar verin.

Bir Pazarlama Deneyi!

 

Hikayeyi duymuşsunuzdur.Oobah Butler genç bir içerik yazarı. 2017 yılında Vice dergisi için bir sosyal deney yapmaya karar verir. Deneyinde tripadvisor’ün ölçümlerinde bulduğu  açığı ispatlamayı amaçlar. Oobah Butler , ünlü gezi tavsiye sitesi  tripadvisor’e ilan verir. İlanda The Shed at Dulwich (Dulwichteki kulübe) ismindeki restoranı tanıtır.

Gerçek hayatta bulunmayan bu restoran için bir web sitesi ve sosyal medya hesapları açar.

Tanıtımın gerçekçi olması için yemek fotoğrafları çeker. Tabii ki yemek fotoğrafları da gerçek değil. Fotoğraflar için tıraş köpüğü, bulaşık makinesi tableti gibi ürünler kullanır. Menü teması olarak ruh hallerini seçer.

Mekan olarak kendi evinin görsellerini kullanır. Sosyal medya tanıtımlarında, mekan çok küçük olduğu için randevuyla müşteri kabul ettiklerini belirtir. Arkadaşlarından uygulamaya girip olumlu yorumlar yazmalarını ister. Aynı şekilde sosyal medya hesaplarına da olumlu yorumlar yazdırır.

6 ay içinde Londradaki 18190 restoran arasında 1. Sıradaki yerini alır.

Hikâyenin sonunda küçük evini film seti düzenler gibi düzenliyor. Dondurulmuş yemeklerden oluşan bir sofra hazırlıyor. Finalde gerçek yemeklerle ilk ve son müşterilerini ağırlıyor. Müşteriler mekândan oldukça memnun ayrılıyor.

Oobah butler ‘ın amacı sosyal deney yapmak olabilir.

Hikâyenin bizi ilgilendiren kısmı, sosyal medyayı ve dijital mecraları doğru kullanmanın önemini vurguluyor.

Kıssadan Hisse

 

Kıssadan hisse çıkaralım ve Oobah Butler’ın eylem planına bir göz atalım.

1-Tripadvisor’e reklam verir

2- İlanını görsellerle destekler

3- Olumlu yorumlarla sayfasını destekler.

4- Web sitesi ve sosyal medya hesapları açar.

5-Özel bir restoran olduklarını vurgular.

6-Hikayesini anlatır.

Ortada gerçek bir lokanta ve ürün olmadan kendini ispatlar.

6 ay içinde tripadvisorde Londranın en iyi restoranı olur ve 18189 restoranı geride bırakır.

Şimdi kendimize dönelim.

  • Elimizde gerçek ürünler var.
  • Ürün tedarikini sürdürecek kapasitede.
  • Pandemi dönemindeyiz. İnternet alışverişleri arttı.
  • Vergi muafiyetinden faydalanabiliyoruz.

Neden pazaryerlerinde ilk sıralarda değiliz?

SIRA SENDE

Peki Ben Ne Yapmalıyım?

Sıra sende. Artık yapacaklarını gözden geçirebilirsin.

Oopah Butler deneyini tripadvisorde başlatır. Amacı bizden farklı olsa da oyununu doğru yerde kurar.

Sen de,

1.      Var Olacağın Doğru Sosyal Mecrayı Bul.

Ürünün hangi hedef kitleye hitap ediyor?

  • Hedef kitlene uygun sosyal medya platformunu kullan.

Aynı anda çok sayıda sosyal medya uygulamasında bulunmak seni   zorlar. Kendin için en uygun platformu sen belirlersin.

Beyaz yakalıysan linkedin’i, ürün satışı odaklıysan instagram’ı tercih edebilirsin. Satışlarını etsy’e bağlamak ve yurt dışına açılmak istiyorsan pinterest doğru bir tercih olur.

Yaş ortalaması 30’un üstünde bir kitle hedefliyorsan facebook’a ağırlık verebilirsin.

Satışını Hangi yaş aralığına ve cinsiyete yapacağına karar ver. Bunun için istatistiklerden yararlanabilirsin https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler adresi sana yardımcı olur.

  • Hedef kitleni belirleyebilmen için kısa tüyolar 
  1. İstatistiki bilgiler ayağınızı yere sağlam basmanızı sağlar. Nokta atış yapmak için mutlaka istatistiklerden yararlanın.
  2. Türk insanı bir günde zamanının 2 saat 57 dakikasını sosyal medyada geçiriyor.
  3. Her yaş aralığı farklı sosyal medya uygulamalarını tercih ediyor.
  4. İnstagram kullanıcılarının üçte ikisinden fazlası 35 yaşın altında.
  5. Sırasıyla youtube, instagram, whatsapp, facebook en çok kullanılan sosyal medya platformu.
  • Hedef kitlen kaç yaş aralığında, senin ürünlerini kimler alır, belirle
  • İnternet üzerinden alışveriş yapanların çoğunluğunu erkekler oluşturuyor. Erkekler %40.2 Kadınlar %32.7
  • Sosyal medya reklamlarının 25-34 yaş aralığına ulaşma ihtimali diğer yaş guruplarından daha yüksek.

Sen çocuk kıyafeti üretiyorsun ama alışverişi anneler yapıyor. Demek ki hedef kitlen anneler.

  • Youtube’da var mısın?

İnsanlar artık okumayı değil izlemeyi tercih ediyor. Youtube kullanıcılarının yaş aralığı oldukça geniş. Youtube’un sana sağlayacağı avantajları keşfet.İnsanlara ulaşmak için Youtube’u etkin kullan.

Sosyal medya kanalların arasında bağlantı kur.Mesela Youtube kanalı linkini instagram profilinde paylaşabilirsin.

  • Telegram , Whatsap guruplarında varlık göster.

Eğer tanınmış bir kişiysen whatsap ya da telegram guruplarını oluştur ve bu guruplarda kullanıcıya fayda sağla.

Yeni tanınıyorsan sen başkalarının guruplara katıl. Anneler gurubu vs…

Bu guruplarda etkin olup kendini tanıtabilirsin. Seni tanıyanlar ürünlerini de tanımak ister.

  • İnstagram sayfanı gözden geçir.

İnstagram senin vitrinin gibidir. İnsanlar görsel fikir sahibi olmak için önce instagram sayfanı ziyaret eder. İnstagram hesabını misafirlerin için derle topla.

Hesabına bakanlar bulundukları yerden mutlu olsunlar.

  •    İnstagram profil optimizasyanu

Seni gerçekten merak eden kullanıcılar daha fazla bilgi almak için instagram profilini inceler.

Profilin kendini hızla anlatma fırsatı sunar.

  • Emojiler, kısa,özlü sözler kullanmaktan çekinme.
  • Web adresini,
  • Youtube adresini linkle.

İnstagram profilindeki linkler sayesinde ziyaretçilerini seninle ilgili daha çok bilgi almaya yönlendirebilirsin.

Profesyonel bir izlenim bırakmak için web sitesi oluşturmak önemli. Bugün ulaşabileceğimiz kaynaklar çok geniş. İnternetten edineceğin bilgiler ışığında kendi web siteni hazırlayabilirsin. Ben anlamam o işlerden, mi diyorsun? Senin için web sitesi hazırlayabilecek birçok insan var. https://bionluk.com/ adresi seni web tasarımcılarıyla buluşturabilir.

2-Harika Görseller Kullan

Oopah Butler elinde gerçek yemekler olmadan çok güzel ürün fotoğrafları çekmiş.

Senin odağın ürün satışı. O zaman harika ürün görselleri oluşturmalısın. İnsanlar dokunamadığı ürünün her detayını görmek ister. Estetik algın zayıf olabilir. Ürün fotoğraflamada zorlanabilirsin. Her konuda mükemmel olman gerekmiyor.

Yeterli olmadığını düşündüğün konularda destek al.

Z kuşağından bir yakının sana seve seve yardım eder.

Eğer bütçe ayırabiliyorsan profesyonel destek de harika olur.

3- Kullanıcı Yorumlarının Gücünden Faydalan.

Oopah Butler, deneyini olumlu yorumlar sayesinde başarıya taşır. Hikayesi olan, duygulara hitap eden menüler hazırlar. Senin kişisel hikayen nedir? Hangi duyguya hitap ediyorsun?

Kişisel hikayeni vurgulayarak instagram ya da youtube ziyaretçilerini yorum yapmaya teşvik edebilirsin. Sosyal medya yorumları diğer kullanıcıları yönlendirir.

Aldığın olumlu geri dönüşleri hikayende ve postlarında paylaşıp etkileşimini artırabilirsin.

4- Duygulara Hitap Et.

Hedef kitlenin hangi duygusuna hitap ediyorsun?

Günümüzde satın alma davranışları ihtiyaç değil duygu odaklı. İnsanlar mutlu olmak için alışveriş yapıyor. Yaptıkları alışverişle kendilerini özel ve önemli hissetmek istiyorlar.

Dulwichdeki Kulübe, bir yandan olumlu değerlendirmeler alıyor diğer yandan sürekli dolu olduğunu söylüyordu. Kaliteli ve çok rağbet gören bir restoranda bulunma duygusu insanlara özel hissettirecekti. Ulaşılmaz olanı elde etme ihtiyacını sayısız rezervasyon talebi açıklıyor.

Önümüzde bir örnek var. Dijital ortamı iyi kullanan, pazarlama kurallarını uygulayan  içerik yazarının başarısı.

Gerçekte var olmayan bir butik restoran Londra lokantaları arasında birinci sıraya yerleşiyor.

Müşteriler orada bulunamadıkları için mutsuz oluyor.

 

Sen, girişimci kadın. Gerçek ve eşsiz bir iş yapıyorsun. Ürünlerini satmak için görünür olmalısın.

Sosyal medya, pazaryerleri , internetteki sonsuz bilgi akışı senin elinin altında. Devlet kadın üreticileri destekliyor. N11 ,https://taktuka.com/  ,Trendyol seni destekliyor. Dijital kadınlar platformu ve eğitimleri sana kucak açıyor.

Yani

Hayat seni destekliyor.

Kendine güven. Harekete geç. Ürettiklerini dolaplardan çıkar ve fotoğraflamaya başla.

 

 

 

KAYNAK:

The shedat dulwich

https://www.vice.com/en/article/434gqw/i-made-my-shed-the-top-rated-restaurant-on-tripadvisor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sohbeti Başlat
Yardıma mı ihtiyacınız var?
Merhaba ! Nasıl yardımcı olabilirim?